Toekomst

Uit kleinrondleimuiden.nl

Vaak denkt men dat alleen oude, saaie mannen zich bezighouden met het verzamelen van oude ansichtkaarten, maar in werkelijkheid valt dit mee. Door de grote diversiteit aan onderwerpen, als bijvoorbeeld topografie, fantasie, auto's en treinen, trekt deze hobby vandaag de dag nog steeds een breed publiek aan. Of dit over pakweg 10 à 15 jaar nog steeds het geval zal zijn, is echter onzeker.

De populariteit van deze hobby hangt af van nieuwe aanwas. De huidige groep verzamelaars is opgegroeid met het fenomeen van berichten versturen per post en kan hier iets bij voorstellen. Door de snelle groei van de bevolking veranderen dorpen en steden snel van gezicht, terwijl veel beeldmateriaal tegenwoordig in digitale vorm makkelijk en goedkoop beschikbaar is. De verzamelaar van de toekomst kan dus minder behoefte hebben aan de fysieke vorm van beelden en de omslachtigheid hiervan. De vraag is dan ook of oude prentbriefkaarten zullen aanspreken, ook gezien de steeds grotere afstand in belevingswereld van toekomstige generaties.

Verbeterde technieken kunnen in de toekomst een nieuwe dimensie toevoegen aan de ervaring van oud beeldmateriaal. Juist de ansichtkaart kan hier een positieve rol in spelen, gezien de grote beschikbaarheid, verspreid over een lange periode.

Kunstmatige intelligentie

Kunstmatige intelligentie (afgekort AI), maakt al een tijd deel uit van het dagelijks leven om complexe taken uit te voeren, waar voorheen menselijke input nodig was. Deze techniek zie je bijvoorbeeld terug in slimme auto's en beeldherkenning op een mobiele telefoon. Op het gebied van fotografie, met name 3D gaan de ontwikkelingen snel. De computer kan steeds sneller en beter 2D-beelden omzetten naar 3-D modellen voor Virtual Reality (afgekort VR) en Augmented Reality (AR). VR creëert een virtuele omgeving die volledig afgesloten is van de echte wereld en hiervoor heb je een speciale VR-headset nodig, terwijl AR digitale elementen, zoals bijvoorbeeld beelden en informatie toevoegt aan de "echte wereld". Het is dus goed voor te stellen dat in de toekomst historisch foto's als bronmateriaal gaat dienen voor VR en AR doeleinden onder de voorwaarde dat er niet gemanipuleerd is aan het beeld. Om later een goede virtuele wereld neer te zetten is het ook belangrijk om beeldmateriaal te hebben, gemaakt uit verschillende hoeken en standpunten.

Ansichtkaarten zijn bij uitstek geschikt als bronmateriaal voor VR en AR, omdat er over een lange periode miljoenen van zijn verkocht. Daarnaast worden onderwerpen als bijvoorbeeld straten of gebouwen veelal statisch weergegeven, zonder enige creativiteit of aanpassing van de fotograaf.

De toepassing van VR en AR heeft een grote invloed op de beleving van het getoonde beeld. Stel jezelf voor om als een tijdreiziger terug te gaan naar het Amsterdam van 1910. Over het Damrak loop je midden op de openbare weg tussen de koetsen en de tram richting de Kalverstraat en onderweg zie je welgestelde deftig geklede mensen die al winkelend de stad aan het verkennen zijn. In contrast hiervan zijn de mannen die hier de kost verdienen als kolenboer of als stronttonnetjesschepper. De Bijenkorf, gelegen aan het Damrak is nog in aanbouw. Aangekomen op de Dam is het tijd om even stil te staan en alles op te nemen. Een groot monument genaamd "Naatje op de Dam", valt meteen op door de slechte staat waarin het verkeerd. Jij weet dan al dat deze binnen enkele jaren zal verdwijnen.