Ansichtkaart van communicatiemiddel tot verzamelobject: verschil tussen versies

Uit kleinrondleimuiden.nl
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Geen bewerkingssamenvatting
Geen bewerkingssamenvatting
 
(24 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{WebsiteHeader}}
{{WebsiteHeader}}
{{DISPLAYTITLE:<span style="position: absolute; clip: rect(1px 1px 1px 1px); clip: rect(1px, 1px, 1px, 1px);">{{FULLPAGENAME}}</span>}}
{{DISPLAYTITLE:<span style="position: absolute; clip: rect(1px 1px 1px 1px); clip: rect(1px, 1px, 1px, 1px);">{{FULLPAGENAME}}</span>}}
= Ansichtkaart, van communicatiemiddel tot verzamelobject =
= Ansichtkaart, van communicatiemiddel tot verzamelobject =


De manier waarop we communiceren is sterk veranderd. Telefoon, sms, WhatsApp en e-mail hebben de traditionele brief en ansichtkaart grotendeels verdrongen. Waar post nu soms dagen onderweg is, werden ruim 120 jaar geleden kaarten vaak nog vier keer per dag bezorgd en konden ze dezelfde dag de bestemming bereiken. Voor veel mensen was de post destijds de belangrijkste en betaalbare manier van communiceren, mogelijk gemaakt door een goed functionerend postsysteem en de uitbreiding van het spoorwegnet.
De manier waarop we communiceren is sterk veranderd. Telefoon, sms, WhatsApp en e-mail hebben de traditionele brief en ansichtkaart grotendeels verdrongen.


Prentbriefkaarten zijn meer dan dragers van een afbeelding: ze zijn historische getuigenissen van het dagelijks leven en krijgen, eenmaal bewaard, een nieuw bestaan als verzamelobject.
* Vroeger reed de post vier keer per dag. 
* Een bericht kon dezelfde middag nog bezorgd worden. 
* Voor veel mensen was dit hét betaalbare communicatiemiddel, mogelijk gemaakt door een goed postsysteem en de uitbreiding van het spoorwegnet.


== De Ontwikkeling van de Briefkaart naar de Ansichtkaart ==
Prentbriefkaarten zijn meer dan dragers van een afbeelding. Ze zijn historische getuigenissen van het dagelijks leven en krijgen, eenmaal bewaard, een nieuw bestaan als verzamelobject. 


De oorsprong van de prentbriefkaart ligt bij de briefkaart, in Nederland ingevoerd op 1 januari 1871. 
== De ontwikkeling van de briefkaart naar de ansichtkaart ==  
* De briefkaart was een officieel postdocument met voorgedrukte postzegel, bedoeld voor korte zakelijke mededelingen. 
* Rond 1873 verschenen de eerste creatieve teksten en versjes op de adreszijde. 
* Tien jaar later volgden kleine afbeeldingen, vaak religieus of decoratief. Dit werd de geïllustreerde briefkaart genoemd.  


De evolutie:  
* 1871 – Invoering van de briefkaart in Nederland. Officieel postdocument met voorgedrukte zegel, bedoeld voor korte zakelijke mededelingen.  
# Briefkaart (vanaf 1871)  
* 1873 – Eerste creatieve teksten en versjes op de adreszijde.  
# Geïllustreerde briefkaart (vanaf 1883)  
* 1883 – Geïllustreerde briefkaart met kleine decoratieve of religieuze afbeeldingen.  
# Prentbriefkaart (vanaf 1892)  
* 1892 – Prentbriefkaart. De PTT verloor haar monopolie; iedereen mocht kaarten uitgeven.  


Omdat de briefkaart een postwaardestuk was, valt deze onder de filatelie.
Omdat de briefkaart een officieel postwaardestuk was, valt deze onder de filatelie.


In 1892 verloor de PTT haar monopolie, waardoor iedereen prentbriefkaarten mocht uitgeven. Dit leidde tot de gouden periode van de prentbriefkaart (ca. 1892–1910), waarin de kaart populair werd als goedkoop souvenir. Kaarten zonder persoonlijke boodschap konden als drukwerk voor 1 cent verzonden worden, goedkoper dan de briefkaart (2,5 cent). Veel gezinnen legden albums aan, een bloeiende industrie, vaak geproduceerd in Duitsland.
De gevolgen: 


Duitse drukkerijen waren toonaangevend in techniek en productie en voorzagen Nederland van miljoenen kaarten. Het Duitse woord Ansichtkaart raakte ingeburgerd, ondanks verzet van taalpuristen. Na de Eerste Wereldoorlog daalde de belangstelling door de komst van telefoon en radio. Vanaf ca. 1970 ontstond een nieuwe waardering voor de kaart als nostalgisch en historisch object. In de jaren ’90 brachten de zogeheten freecards opnieuw een opleving.
* Start van de gouden periode (1892–1910). 
* Kaarten waren goedkoop te verzenden: 1 cent voor drukwerk, goedkoper dan 2,5 cent voor een briefkaart. 
* Gezinnen legden albums aan en het verzamelen werd een rage. 
* Duitse drukkerijen leverden miljoenen kaarten aan Nederland.
* Het Duitse woord ''Ansichtskarte'' raakte ingeburgerd, al pleitten taalpuristen voor ''prentbriefkaart''.


== Kenmerken van Postkaarten ==
Na de Eerste Wereldoorlog liep de belangstelling terug door telefoon en radio. Rond 1970 kwam er een nieuwe waardering als nostalgisch object. In de jaren negentig zorgden gratis verspreide ''freecards'' opnieuw voor een opleving.


=== Adresliniatuur ===
== Kenmerken van postkaarten ==   
* Vroege kaarten (voorlopers) hadden ruimte voor tekst op de beeldzijde, omdat berichten op de adreszijde verboden waren. 
* Afbeeldingen waren vaak half of met vrije strook onderaan. 
* In 1905 werd de adreszijde wettelijk gesplitst: rechts voor adres, links voor boodschap. 
* Vanaf 1978 kwam er ook ruimte voor postcode. 
* Voor verzamelaars is de beeldzijde de voorkant; voor filatelisten de adreszijde.  


=== Poststempels ===
=== Adresliniatuur ===
Het poststempel maakte de zegel ongeldig en gaf plaats, datum en tijd weer. Voor verzamelaars is een bijzondere stempel soms waardevoller dan de kaart zelf.
* Vroege kaarten hadden geen schrijfruimte op de adreszijde; tekst moest op de beeldzijde. 
* Beeldzijde vaak half gevuld of met een vrije strook onderaan. 
* In 1905 werd de adreszijde wettelijk gesplitst: rechts adres, links boodschap. 
* Vanaf 1978 kwam er ruimte voor postcode.
* Voor verzamelaars is de beeldzijde de voorkant, voor filatelisten de adreszijde.


* Kleinrondstempel (1884–1895, soms langer) – ca. 22 mm, twee cirkels met plaats, datum en tijd. Compact en gewild bij filatelisten. 
=== Poststempels === 
* Grootrondstempel (vanaf 1894) – 26 mm, zelfde indeling maar groter; niet passend op een standaardzegel. 
Het poststempel maakte de zegel ongeldig en gaf plaats, datum en tijd weer. Soms is het stempel waardevoller dan de kaart zelf.   
* Typenradarstempel (vanaf 1906) – efficiënter, met radertjes in plaats van losse blokjes. Varianten: langebalk, kortebalk, openbalk, cilinderbalk. 
* Gebruik en bijzonderheden – Speciale blokstempels (trein, tram, boot), bestellersstempels, afwijkende plaatsnamen of foutieve datumblokken. Tijdens WOI genoten militairen vaak portvrijdom. Ook markeringen, zoals een groot kruis op de adreszijde, hadden betekenis (bijv. nieuwjaarsbezorging).   


== Druktechnieken en Productie ==
* Kleinrondstempel (1884–1895) – ca. 22 mm, compact en gewild. 
* Grootrondstempel (vanaf 1894) – 26 mm, zelfde indeling maar groter. 
* Typenradarstempel (vanaf 1906) – efficiënter, met radertjes. Varianten: langebalk, kortebalk, openbalk, cilinderbalk. 
* Speciale stempels – trein, tram, boot, bestellersstempels, afwijkende plaatsnamen, foutieve datumblokken. 
* Eerste Wereldoorlog – militairen genoten vaak portvrij. 
* Markeringen – zoals een groot kruis voor nieuwjaarsbezorging.


Rond 1892 werden kaarten vooral gedrukt via steendruk (lithografie). Daarna kwamen nieuwe technieken:  
== Overzicht druk- en fotografische methoden ==  


* Lichtdruk (vanaf ca. 1870) – weergave van alle grijstonen. Kostbaar, later massaal toegepast door Duitse drukkerijen. 
De bloei van de prentbriefkaart was alleen mogelijk dankzij technische innovaties. Grofweg zijn er twee hoofdgroepen: druktechnieken en fotografische procédés.   
* Autotypie (rasterfotografie, vanaf 1882) – grijstonen omgezet in rasterpuntjes, geschikt voor massaproductie. 
* Kleurenreproductie – variërend van handmatig ingekleurde lichtdrukken tot vroege full-colour experimenten.
* Gemodificeerde afbeeldingen – retouches en bewerkingen, soms met fantasie-elementen zoals gemonteerde vliegtuigen.   


Uitgevers fungeerden als architecten van de prentbriefkaart, door de grafische mogelijkheden te sturen en te bepalen.
=== Hoogdruk (reliëfdruk) === 
* Lijncliché – geschikt voor duidelijke lijnen en vlakken, zoals tekeningen en houtsneden. 
* Autotypie – foto’s omgezet in rasterpuntjes. Grote punten = donker, kleine = licht. Maakte massaproductie van fotokaarten mogelijk.


== De Diverse Gezichten van de Prentbriefkaart ==
=== Diepdruk (intaglio) === 
* Koperdiepdruk (rotogravure) – hoge kwaliteit en grote oplages. Vaak gedrukt op bruin of geel papier, met een herkenbare uitstraling. Uitgevers als Weenenk & Snel waren hierin toonaangevend. 


=== Topografische prentbriefkaarten ===
=== Vlakdruk (planografische druk) ===
Tonen steden en dorpen. Oudste Nederlandse voorbeelden: Wereldtentoonstelling 1883 in Amsterdam.   
* Lithografie en chromolithografie – kleurendruk, met aparte stenen per kleur.   
N.J. Boon bracht vanaf 1898 hoogwaardige kaarten uit.   
* Zincografie – goedkoper alternatief, met zinkplaten in plaats van zware stenen.   
* Formaatwijziging: van 9×14 cm (klassiek) naar 10×15 cm (vanaf jaren ’60).   
* Lichtdruk (collotype) – natuurgetrouwe foto’s zonder raster. Populair voor kunstkaarten.   
* Tegenwoordig zijn vooral kleine dorpen waardevol vanwege kleine oplages.   
* Collo-Color-type – innovatie van de Gebroeders Van Straaten, met zachte kleurovergangen en aquareleffect.   


=== Fotokaarten ===
=== Fotografische methoden ===
Echte foto’s, direct van het negatief gedrukt.   
* Echte fotokaarten – rechtstreeks als foto op fotopapier. Hoge kwaliteit, kleine oplages.   
* Kleine oplages, hoge scherpte.   
* Gedrukte fotokaarten – foto gereproduceerd via druktechniek (autotypie of lichtdruk), geschikt voor massaproductie.   
* Zeer gezocht als ze vóór 1940 zijn uitgegeven.
* Broomzilverdruk – meest gebruikt. Negatieven op glasplaat, afgedrukt op lichtgevoelig papier. Scherp en duurzaam, vaak handgekleurd of in sepia.   
* Vaak huisportretten, verkocht aan bewoners.   
* Platinodruk – luxer alternatief met subtiele kleurnuances en uitzonderlijke duurzaamheid. Uitgevers als C. Cnobloch prezen dit procédé als kunstzinnig.
* Bekende fotografen: H.J. Steegman, Eduard Sanders, C.B. Heynig.


=== Freecards ===
= Waardebepaling: factoren die de prijs bepalen =   
Gratis kaarten met commerciële, culturele of ideologische boodschap. 
* Ontstaan in Spanje (1985). 
* In Nederland populair vanaf 1993 door Free Card en Boomerang. 
* Brachten in de jaren ’90 een heropleving van de prentbriefkaart.  


=== Prentbriefkaarten als reclame ===
Op zolders en tussen oud papier komen ze nog vaak tevoorschijn: ansichtkaarten. In Nederland zijn er in de afgelopen 150 jaar tientallen miljoenen verspreid. Rond 1900 groeide het verzamelen zelfs uit tot een ware rage.
Al vóór de komst van de prentbriefkaart gebruikten hotels litho’s voor promotie.
* Grote bedrijven schakelden kunstenaars in.
* Ook kleine ondernemers, gaven kaarten uit voor bestellingen en correspondentie.
= Waardebepaling: Factoren die de prijs bepalen =


Ga maar eens op zolder zoeken tussen oud papier – of beter gezegd, zoals verzamelaars het noemen: ''platte zaken'' zoals foto’s, folders en affiches – en je zult ze tegenkomen: ansichtkaarten. In Nederland zijn er de afgelopen 150 jaar tientallen miljoenen op de markt gebracht. Rond 1900 groeide het verzamelen uit tot een ware rage.  
Voordat iemand zich rijk rekent met een vondst, is het goed te begrijpen hoe de waarde van een kaart tot stand komt. Ouderdom en conditie spelen een rol, maar zijn niet allesbepalend. Ook vraag, thema en herkomst tellen mee. En waarde kan ook puur emotioneel zijn. Een kaart met je eigen familie of dorp kan voor de één onbetaalbaar zijn, terwijl een ander er geen cent voor geeft.


Voordat iemand zich rijk rekent bij de vondst van een kaart of een compleet album van opa, is het belangrijk te begrijpen hoe de waarde wordt bepaald. Ouderdom en conditie zijn daarbij de meest voor de hand liggende factoren, maar er spelen veel meer zaken mee.  
Gemiddeld liggen de prijzen op beurzen en online marktplaatsen tussen de 1 en 50 euro.  


De waarde kan in geld worden uitgedrukt, maar ook een sentimentele waarde hebben. Zo vond ik zelf eens een onbekende ansichtkaart uit Rijnsaterwoude waarop mijn overgrootvader met zijn gezin stond afgebeeld. Voor mij is die kaart onbetaalbaar, veel meer waard dan de prijs waarvoor hij ooit is verkocht.  
== Verzamelbereidheid == 
De waarde van een kaart wordt vooral bepaald door de vraag. Na de Tweede Wereldoorlog nam de verzamelwoede sterk af, maar sommige soorten ansichtkaarten bleven in trek. Nog steeds zijn er liefhebbers die kaarten van hun geboortestreek of dorp zoeken. Het handgeschreven berichtje achterop maakt elke kaart bovendien uniek.


Gemiddeld liggen de prijzen op beurzen en online marktplaatsen tussen de 1 en 40 euro. Uitzonderingen komen vooral voor bij (semi)professionele handelaren.
== Betaalbereidheid == 
Vraag alleen is niet genoeg. Ook de prijs bepaalt of een kaart wordt verkocht. Kaarten kunnen gewild zijn, maar blijven liggen als de vraagprijs te hoog is. Elke verzamelaar heeft een bovengrens. Zo brengen kaarten uit een dorp als Cothen doorgaans meer op dan vergelijkbare kaarten uit Leimuiden.


== Verzamelbereidheid ==
== Ouderdom ==
De waarde van een kaart wordt sterk bepaald door de vraag. Na de Tweede Wereldoorlog gingen veel mensen verzamelen: sigarenbandjes, speldjes, suikerzakjes en ook ansichtkaarten. Inmiddels is dat in veel gevallen ingestort; ondanks de moeite die opa of oom erin stak, is de vraag vaak weggevallen.  
Een oudere kaart is niet automatisch waardevoller. Rond 1900 zijn miljoenen kaarten gedrukt die nog volop circuleren. Alleen de vroege prentbriefkaarten uit de 19e eeuw, vaak met een duidelijk stempel, hebben echt meerwaarde. Een bekend voorbeeld zijn de kaarten van de Wereldtentoonstelling in Amsterdam (1883). Kaarten uit de periode 1960–1980 leveren momenteel weinig op, maar zouden later kunnen stijgen door kleinere oplages en afnemend aanbod.


Voor ansichtkaarten is de belangstelling beter overeind gebleven, al is het minder dan vroeger. Online marktplaatsen hebben de beurzen deels verdrongen, maar er zijn nog altijd liefhebbers die oude kaarten van hun dorp of geboortestreek verzamelen. Doordat er vaak een handgeschreven berichtje achterop staat, is elke kaart uniek.
== Historische waarde == 
Veel kaarten bevatten een simpele groet of afspraak. Historische waarde ontstaat pas bij bijzondere contexten. Denk aan berichten uit de Spaanse griep (1918–1920), de mobilisatie van 1939, de Tweede Wereldoorlog of de Watersnoodramp van 1953. Kaarten die persoonlijke verslagen uit zulke periodes bevatten, zijn zeer gewild bij verzamelaars en archieven.


== Betaalbereidheid ==
== Conditie ==
Verzamelbereidheid zegt niet alles: ook de prijs speelt mee. Kaarten die iedereen zoekt, kunnen toch lang te koop blijven staan als de vraagprijs te hoog is. Iedere verzamelaar of groep verzamelaars heeft een bovengrens. Zo leveren kaarten uit Cothen doorgaans meer op dan vergelijkbare kaarten uit Leimuiden.
De toestand van een kaart is cruciaal. Gescheurde hoeken, plakresten of waterschade verminderen de waarde sterk. Kaarten worden daarom beter niet vastgelijmd in albums en aantekeningen kunnen het best in potlood worden gemaakt. Een gelopen kaart met stempel en postzegel hoeft geen nadeel te zijn. Veel verzamelaars vinden juist dat die extra charme hebben.


== Ouderdom ==
== Topografie ==
Ouder is niet automatisch waardevoller. Begin 20e eeuw werden er miljoenen kaarten gedrukt, waarvan er nog steeds veel circuleren. Alleen de vroege exemplaren – de prentbriefkaarten uit de 19e eeuw, soms voorzien van een goed leesbaar stempel – hebben een duidelijke meerwaarde. Een bekend voorbeeld zijn de kaarten die verschenen bij de Wereldtentoonstelling in Amsterdam (1883).  
Kaarten van grote steden zoals Amsterdam of Den Haag zijn meestal goedkoop, omdat ze in enorme aantallen zijn gedrukt. Dorpen daarentegen hadden kleine oplages en zijn daardoor vaak zeldzamer en waardevoller. De opkomst van historische verenigingen heeft de belangstelling voor lokale kaarten verder versterkt.


Kaarten uit de periode 1960–1980 zijn momenteel weinig waard, maar zouden in de toekomst kunnen stijgen door kleinere oplages en afnemend aanbod.
== Thema == 
Een groot deel van de aantrekkingskracht zit in de variatie aan onderwerpen. Straatleven, trams, kermissen, tulpenvelden, dieren of begraafplaatsen: vrijwel alles is terug te vinden. De populariteit verschilt sterk. Kaarten van het koningshuis of kerken zijn vaak goedkoop, terwijl kaarten met trams, straatbeelden of kermissen soms boven de 60 euro uitkomen. Zie ook [https://www.delcampe.net/nl/verzamelingen/postkaarten/thema-s/ Delcampe.net] voor een overzicht van thema’s.


== Historische waarde ==
== Uitgever of producent ==
Veel kaarten bevatten een eenvoudig bericht: een groet, een afspraak of alleen een naam. Historische waarde ontstaat pas bij bijzondere contexten, zoals de Spaanse griep (1918–1920), de mobilisatie (1939), de Tweede Wereldoorlog (1940–1945) of de Watersnoodramp (1953). Kaarten met persoonlijke verslagen uit zulke periodes bieden een uniek inkijkje en zijn gewild bij zowel verzamelaars als archieven.
De naam van de uitgever kan de waarde beïnvloeden. Sommige producenten zijn geliefd vanwege hun kwaliteit of lage oplages. Een voorbeeld is Dirk v.d. List, ook bekend onder de namen ''Bromografia'' en ''Photo Rotatiepers''. Hun kaarten zijn gezocht bij zowel topografische verzamelaars als bij liefhebbers van de uitgever zelf.


== Conditie ==
== Fotokaarten ==
De toestand van de kaart is cruciaal. Beschadigde hoekjes, scheuren, plakresten, waterschade of doorhalingen verminderen de waarde sterk. Kaarten mogen daarom beter niet in albums geplakt worden, en aantekeningen kunnen het best in potlood worden gemaakt zodat ze later verwijderbaar zijn.
Naast massaproductie bestonden ook fotokaarten: rechtstreeks afgedrukt van een negatief, vaak in kleine oplages. Winkeliers bestelden er meestal maar een handvol, waardoor ze soms unieke beelden bevatten van vergeten plekken. Vooral kaarten van vóór 1940 zijn populair vanwege hun fotorealistische kwaliteit. Ontbreekt de locatie, dan daalt de waarde, behalve als het thema op zichzelf populair is.
 
Een gelopen kaart (verzonden met stempel en postzegel) hoeft geen nadeel te zijn: veel verzamelaars geven er juist de voorkeur aan.
 
== Topografische kaarten ==
Kaarten uit grote steden als Amsterdam, Den Haag en Groningen zijn in enorme aantallen gedrukt en daardoor meestal weinig waard. Anders is dat bij kleine dorpen, waar oplages beperkt waren. De groei van historische verenigingen heeft bovendien de belangstelling voor lokale kaarten vergroot, wat zich vertaalt in hogere prijzen.
 
== Thema ==
Een groot deel van de charme van het verzamelen zit in de enorme variatie aan onderwerpen. Vrijwel elk thema is denkbaar: tulpenvelden, straatleven, trams, kermissen, maar ook dieren of begraafplaatsen.
 
De online veilingsite [https://www.delcampe.net/nl/verzamelingen/postkaarten/thema-s/ Delcampe.net] biedt een uitgebreid overzicht van hoofd- en subthema’s. De populariteit verschilt: kaarten over het koningshuis of kerken zijn vaak goedkoop, terwijl kaarten met thema’s als kermissen, trams of straatleven makkelijk boven de 60 euro uitkomen.
 
== De uitgever of producent ==
Sommige producenten zijn gewilder dan andere. Een bekend voorbeeld is Dirk v.d. List, ook actief onder de namen ''Bromografia'' en ''Photo Rotatiepers''. Door hun hoge kwaliteit en lage oplages zijn deze kaarten zeer gezocht, zowel onder topografische verzamelaars als onder liefhebbers van specifiek deze uitgever.
 
== Fotokaarten ==
Naast de goedkope massaproductie kwamen er ook fotokaarten: rechtstreeks afgedrukt van een negatief, vaak in kleine oplages. Winkeliers bestelden meestal maar een beperkt aantal, waardoor je soms unieke beelden van vergeten plekjes tegenkomt.  
 
Fotokaarten van vóór 1935 zijn gewild vanwege hun fotorealistische kwaliteit. Ontbreekt de locatie, dan daalt de waarde – tenzij het thema populair is.  
 
Er bestaat vaak verwarring over wat wel en niet een fotokaart is. Han Ruyters, antiquaar en specialist in prentbriefkaarten, publiceerde hierover een verhelderend artikel in ''VDP Prentbriefkaarten'' (nr. 155, p.30).
 
== Gevonden voorraad ==
Soms duikt er bij het sluiten van een winkel of bij een opruiming een oude voorraad op. Zo’n partij kan afzonderlijk weinig waard zijn, maar in één keer aangeboden wel degelijk interessant zijn voor verzamelaars of handelaren.


Over de definitie van fotokaarten bestaat vaak verwarring. Han Ruyters, antiquaar en specialist in prentbriefkaarten, schreef hierover een artikel in ''VDP Prentbriefkaarten'' (nr. 155, p.30).


== Gevonden voorraad == 
Soms komt er bij een opruiming of sluiting van een winkel een oude partij ansichtkaarten boven water. Losse kaarten uit zo’n voorraad zijn vaak niet veel waard. Maar een complete partij kan in één keer toch interessant zijn voor handelaren of verzamelaars.


= Vraag en aanbod: verzamelen en verhandelen van ansichtkaarten = 


In Nederland zijn er honderden actieve verzamelaars van ansichtkaarten. Voor de meesten is het een plezierige hobby, geen investering voor later zoals bij munten of kunst. Voor beginners is het eenvoudig om een collectie op te bouwen, omdat er nog veel goedkope kaarten te vinden zijn. Wel is het verstandig vooraf een verzamelgebied te kiezen en de waarde te leren kennen. 


== Online handel == 
Met de komst van internet is het koopgedrag van verzamelaars sterk veranderd. Platforms zijn 24/7 beschikbaar en bieden direct overzicht. 


* Marktplaats is het populairste platform voor particulieren in Nederland. Veel kaarten wisselen er voor lage prijzen van eigenaar. 
* Delcampe is een internationaal platform met veilingen en vaste prijzen. Het internationale bereik vergroot de kans op bijzondere vondsten. 
* Catawiki biedt wekelijkse veilingen met expertbeoordeling. Gedetailleerde beschrijvingen en foto’s zijn hier belangrijk. 
* Gespecialiseerde webshops, vaak gerund door verzamelaars, bieden gescand materiaal dat rustig online kan worden bekeken. Voorbeelden zijn [https://postcardsfrom.nl postcardsfrom.nl], [https://ansichtkaartenbeurs.nl ansichtkaartenbeurs.nl], [https://house-of-cards.nl house-of-cards.nl] en [https://www.ansichtkaartenhuis.nl ansichtkaartenhuis.nl]. Een grote Duitse aanbieder is [https://akpool.de akpool.de].


== Beurzen == 
Vroeger waren er ruilbeurzen waar verzamelaars onderling kaarten uitwisselden. Omdat dit vaak weinig opleverde, ontstonden verzamelbeurzen waar handelaren grote aantallen aanboden. Voordelen zijn de ruime keuze, de mogelijkheid om de staat direct te beoordelen en om te onderhandelen. Goede handelaren sorteren hun aanbod op thema of plaats en bieden uitsluitend authentieke kaarten aan. 


Enkele organisatoren van Nederlandse beurzen zijn de [http://www.ansichtkaartenvereniging.nl Nederlandse Vereniging van Prentbriefkaartenverzamelaars], Filanumis en Megacarta. 


== Veilinghuizen == 
Online veilingen zijn populair, maar hebben als nadeel dat het materiaal niet fysiek te bekijken is. Veilinghuizen bieden die mogelijkheid wel tijdens bezichtigingsdagen. Zij verzorgen taxaties, catalogi, promotie en de veiling zelf. Voor kopers komen daar vaak kosten bovenop, soms tot wel 30% van het winnende bod. 


Een bekend voorbeeld is [https://ha-europe.com/nl/ Heritage Auctions Europe] in IJsselstein, dat twee keer per jaar een veiling voor postzegels en ansichtkaarten organiseert. 


== Netwerken == 
Netwerken met andere verzamelaars kan helpen om zeldzame kaarten te vinden tegen redelijke prijzen. Ook wordt kennis uitgewisseld en ontstaan nieuwe contacten. Verzamelaars met een topografische focus doen er goed aan hun interesse lokaal kenbaar te maken. Bij opruimingen of erfenissen duiken vaak oude kaarten op, die soms bij het oud papier verdwijnen omdat de waarde niet herkend wordt. 


= Toekomst: van fysieke kaart naar digitale beleving = 


Het verzamelen van oude ansichtkaarten is allang niet meer iets voor “saaie oude mannen”. Door de grote variatie aan onderwerpen – van topografie tot fantasie en van auto’s tot treinen – spreekt de hobby ook nu nog een breed publiek aan. Toch is het de vraag of dit over tien of vijftien jaar nog zo zal zijn. 


== Belang van nieuwe generaties == 
De toekomst hangt af van nieuwe verzamelaars. De huidige generatie is opgegroeid met post en fysieke kaarten. Jongeren zijn gewend aan digitale communicatie en ervaren de charme van een kaart misschien minder vanzelfsprekend. 


== Technologische innovaties == 
Nieuwe technieken kunnen de ansichtkaart een tweede leven geven. 


* Virtual Reality creëert virtuele omgevingen met oude beelden. 
* Augmented Reality voegt historische informatie of afbeeldingen toe aan de echte wereld. 
* Kunstmatige intelligentie maakt digitalisering, restauratie en analyse mogelijk. Ook creatieve toepassingen zoals animaties, virtuele rondleidingen en educatieve apps behoren tot de mogelijkheden.


== Voorwaarden en overwegingen == 
* Authenticiteit: gebruikers moeten weten of een beeld bewerkt is. 
* Auteursrechten: altijd controleren of kaarten rechtenvrij zijn. 
* Toegankelijkheid: samenwerking met erfgoedinstellingen helpt om materiaal te bewaren en breder beschikbaar te maken. 


== Kernboodschap == 
De ansichtkaart blijft waardevol. Als tastbaar erfgoed én als bron voor digitale toepassingen. Traditie en innovatie kunnen samen zorgen dat dit medium niet verdwijnt, maar juist een nieuw publiek bereikt.
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
''Deze tekst is mede tot stand gekomen met ondersteuning van AI.''
''Deze tekst is mede tot stand gekomen met ondersteuning van AI.''
[[Categorie:Artikelen|Ansichtkaart van communicatiemiddel tot verzamelobject]]
[[Categorie:Artikelen|Ansichtkaart, van communicatiemiddel tot verzamelobject]]

Huidige versie van 27 sep 2025 om 08:50

 kleinrondleimuiden.nl | oudleimuiden.nl

Ansichtkaart, van communicatiemiddel tot verzamelobject

De manier waarop we communiceren is sterk veranderd. Telefoon, sms, WhatsApp en e-mail hebben de traditionele brief en ansichtkaart grotendeels verdrongen.

  • Vroeger reed de post vier keer per dag.
  • Een bericht kon dezelfde middag nog bezorgd worden.
  • Voor veel mensen was dit hét betaalbare communicatiemiddel, mogelijk gemaakt door een goed postsysteem en de uitbreiding van het spoorwegnet.

Prentbriefkaarten zijn meer dan dragers van een afbeelding. Ze zijn historische getuigenissen van het dagelijks leven en krijgen, eenmaal bewaard, een nieuw bestaan als verzamelobject.

De ontwikkeling van de briefkaart naar de ansichtkaart

  • 1871 – Invoering van de briefkaart in Nederland. Officieel postdocument met voorgedrukte zegel, bedoeld voor korte zakelijke mededelingen.
  • 1873 – Eerste creatieve teksten en versjes op de adreszijde.
  • 1883 – Geïllustreerde briefkaart met kleine decoratieve of religieuze afbeeldingen.
  • 1892 – Prentbriefkaart. De PTT verloor haar monopolie; iedereen mocht kaarten uitgeven.

Omdat de briefkaart een officieel postwaardestuk was, valt deze onder de filatelie.

De gevolgen:

  • Start van de gouden periode (1892–1910).
  • Kaarten waren goedkoop te verzenden: 1 cent voor drukwerk, goedkoper dan 2,5 cent voor een briefkaart.
  • Gezinnen legden albums aan en het verzamelen werd een rage.
  • Duitse drukkerijen leverden miljoenen kaarten aan Nederland.
  • Het Duitse woord Ansichtskarte raakte ingeburgerd, al pleitten taalpuristen voor prentbriefkaart.

Na de Eerste Wereldoorlog liep de belangstelling terug door telefoon en radio. Rond 1970 kwam er een nieuwe waardering als nostalgisch object. In de jaren negentig zorgden gratis verspreide freecards opnieuw voor een opleving.

Kenmerken van postkaarten

Adresliniatuur

  • Vroege kaarten hadden geen schrijfruimte op de adreszijde; tekst moest op de beeldzijde.
  • Beeldzijde vaak half gevuld of met een vrije strook onderaan.
  • In 1905 werd de adreszijde wettelijk gesplitst: rechts adres, links boodschap.
  • Vanaf 1978 kwam er ruimte voor postcode.
  • Voor verzamelaars is de beeldzijde de voorkant, voor filatelisten de adreszijde.

Poststempels

Het poststempel maakte de zegel ongeldig en gaf plaats, datum en tijd weer. Soms is het stempel waardevoller dan de kaart zelf.

  • Kleinrondstempel (1884–1895) – ca. 22 mm, compact en gewild.
  • Grootrondstempel (vanaf 1894) – 26 mm, zelfde indeling maar groter.
  • Typenradarstempel (vanaf 1906) – efficiënter, met radertjes. Varianten: langebalk, kortebalk, openbalk, cilinderbalk.
  • Speciale stempels – trein, tram, boot, bestellersstempels, afwijkende plaatsnamen, foutieve datumblokken.
  • Eerste Wereldoorlog – militairen genoten vaak portvrij.
  • Markeringen – zoals een groot kruis voor nieuwjaarsbezorging.

Overzicht druk- en fotografische methoden

De bloei van de prentbriefkaart was alleen mogelijk dankzij technische innovaties. Grofweg zijn er twee hoofdgroepen: druktechnieken en fotografische procédés.

Hoogdruk (reliëfdruk)

  • Lijncliché – geschikt voor duidelijke lijnen en vlakken, zoals tekeningen en houtsneden.
  • Autotypie – foto’s omgezet in rasterpuntjes. Grote punten = donker, kleine = licht. Maakte massaproductie van fotokaarten mogelijk.

Diepdruk (intaglio)

  • Koperdiepdruk (rotogravure) – hoge kwaliteit en grote oplages. Vaak gedrukt op bruin of geel papier, met een herkenbare uitstraling. Uitgevers als Weenenk & Snel waren hierin toonaangevend.

Vlakdruk (planografische druk)

  • Lithografie en chromolithografie – kleurendruk, met aparte stenen per kleur.
  • Zincografie – goedkoper alternatief, met zinkplaten in plaats van zware stenen.
  • Lichtdruk (collotype) – natuurgetrouwe foto’s zonder raster. Populair voor kunstkaarten.
  • Collo-Color-type – innovatie van de Gebroeders Van Straaten, met zachte kleurovergangen en aquareleffect.

Fotografische methoden

  • Echte fotokaarten – rechtstreeks als foto op fotopapier. Hoge kwaliteit, kleine oplages.
  • Gedrukte fotokaarten – foto gereproduceerd via druktechniek (autotypie of lichtdruk), geschikt voor massaproductie.
  • Broomzilverdruk – meest gebruikt. Negatieven op glasplaat, afgedrukt op lichtgevoelig papier. Scherp en duurzaam, vaak handgekleurd of in sepia.
  • Platinodruk – luxer alternatief met subtiele kleurnuances en uitzonderlijke duurzaamheid. Uitgevers als C. Cnobloch prezen dit procédé als kunstzinnig.

Waardebepaling: factoren die de prijs bepalen

Op zolders en tussen oud papier komen ze nog vaak tevoorschijn: ansichtkaarten. In Nederland zijn er in de afgelopen 150 jaar tientallen miljoenen verspreid. Rond 1900 groeide het verzamelen zelfs uit tot een ware rage.

Voordat iemand zich rijk rekent met een vondst, is het goed te begrijpen hoe de waarde van een kaart tot stand komt. Ouderdom en conditie spelen een rol, maar zijn niet allesbepalend. Ook vraag, thema en herkomst tellen mee. En waarde kan ook puur emotioneel zijn. Een kaart met je eigen familie of dorp kan voor de één onbetaalbaar zijn, terwijl een ander er geen cent voor geeft.

Gemiddeld liggen de prijzen op beurzen en online marktplaatsen tussen de 1 en 50 euro.

Verzamelbereidheid

De waarde van een kaart wordt vooral bepaald door de vraag. Na de Tweede Wereldoorlog nam de verzamelwoede sterk af, maar sommige soorten ansichtkaarten bleven in trek. Nog steeds zijn er liefhebbers die kaarten van hun geboortestreek of dorp zoeken. Het handgeschreven berichtje achterop maakt elke kaart bovendien uniek.

Betaalbereidheid

Vraag alleen is niet genoeg. Ook de prijs bepaalt of een kaart wordt verkocht. Kaarten kunnen gewild zijn, maar blijven liggen als de vraagprijs te hoog is. Elke verzamelaar heeft een bovengrens. Zo brengen kaarten uit een dorp als Cothen doorgaans meer op dan vergelijkbare kaarten uit Leimuiden.

Ouderdom

Een oudere kaart is niet automatisch waardevoller. Rond 1900 zijn miljoenen kaarten gedrukt die nog volop circuleren. Alleen de vroege prentbriefkaarten uit de 19e eeuw, vaak met een duidelijk stempel, hebben echt meerwaarde. Een bekend voorbeeld zijn de kaarten van de Wereldtentoonstelling in Amsterdam (1883). Kaarten uit de periode 1960–1980 leveren momenteel weinig op, maar zouden later kunnen stijgen door kleinere oplages en afnemend aanbod.

Historische waarde

Veel kaarten bevatten een simpele groet of afspraak. Historische waarde ontstaat pas bij bijzondere contexten. Denk aan berichten uit de Spaanse griep (1918–1920), de mobilisatie van 1939, de Tweede Wereldoorlog of de Watersnoodramp van 1953. Kaarten die persoonlijke verslagen uit zulke periodes bevatten, zijn zeer gewild bij verzamelaars en archieven.

Conditie

De toestand van een kaart is cruciaal. Gescheurde hoeken, plakresten of waterschade verminderen de waarde sterk. Kaarten worden daarom beter niet vastgelijmd in albums en aantekeningen kunnen het best in potlood worden gemaakt. Een gelopen kaart – met stempel en postzegel – hoeft geen nadeel te zijn. Veel verzamelaars vinden juist dat die extra charme hebben.

Topografie

Kaarten van grote steden zoals Amsterdam of Den Haag zijn meestal goedkoop, omdat ze in enorme aantallen zijn gedrukt. Dorpen daarentegen hadden kleine oplages en zijn daardoor vaak zeldzamer en waardevoller. De opkomst van historische verenigingen heeft de belangstelling voor lokale kaarten verder versterkt.

Thema

Een groot deel van de aantrekkingskracht zit in de variatie aan onderwerpen. Straatleven, trams, kermissen, tulpenvelden, dieren of begraafplaatsen: vrijwel alles is terug te vinden. De populariteit verschilt sterk. Kaarten van het koningshuis of kerken zijn vaak goedkoop, terwijl kaarten met trams, straatbeelden of kermissen soms boven de 60 euro uitkomen. Zie ook Delcampe.net voor een overzicht van thema’s.

Uitgever of producent

De naam van de uitgever kan de waarde beïnvloeden. Sommige producenten zijn geliefd vanwege hun kwaliteit of lage oplages. Een voorbeeld is Dirk v.d. List, ook bekend onder de namen Bromografia en Photo Rotatiepers. Hun kaarten zijn gezocht bij zowel topografische verzamelaars als bij liefhebbers van de uitgever zelf.

Fotokaarten

Naast massaproductie bestonden ook fotokaarten: rechtstreeks afgedrukt van een negatief, vaak in kleine oplages. Winkeliers bestelden er meestal maar een handvol, waardoor ze soms unieke beelden bevatten van vergeten plekken. Vooral kaarten van vóór 1940 zijn populair vanwege hun fotorealistische kwaliteit. Ontbreekt de locatie, dan daalt de waarde, behalve als het thema op zichzelf populair is.

Over de definitie van fotokaarten bestaat vaak verwarring. Han Ruyters, antiquaar en specialist in prentbriefkaarten, schreef hierover een artikel in VDP Prentbriefkaarten (nr. 155, p.30).

Gevonden voorraad

Soms komt er bij een opruiming of sluiting van een winkel een oude partij ansichtkaarten boven water. Losse kaarten uit zo’n voorraad zijn vaak niet veel waard. Maar een complete partij kan in één keer toch interessant zijn voor handelaren of verzamelaars.

Vraag en aanbod: verzamelen en verhandelen van ansichtkaarten

In Nederland zijn er honderden actieve verzamelaars van ansichtkaarten. Voor de meesten is het een plezierige hobby, geen investering voor later zoals bij munten of kunst. Voor beginners is het eenvoudig om een collectie op te bouwen, omdat er nog veel goedkope kaarten te vinden zijn. Wel is het verstandig vooraf een verzamelgebied te kiezen en de waarde te leren kennen.

Online handel

Met de komst van internet is het koopgedrag van verzamelaars sterk veranderd. Platforms zijn 24/7 beschikbaar en bieden direct overzicht.

  • Marktplaats is het populairste platform voor particulieren in Nederland. Veel kaarten wisselen er voor lage prijzen van eigenaar.
  • Delcampe is een internationaal platform met veilingen en vaste prijzen. Het internationale bereik vergroot de kans op bijzondere vondsten.
  • Catawiki biedt wekelijkse veilingen met expertbeoordeling. Gedetailleerde beschrijvingen en foto’s zijn hier belangrijk.
  • Gespecialiseerde webshops, vaak gerund door verzamelaars, bieden gescand materiaal dat rustig online kan worden bekeken. Voorbeelden zijn postcardsfrom.nl, ansichtkaartenbeurs.nl, house-of-cards.nl en ansichtkaartenhuis.nl. Een grote Duitse aanbieder is akpool.de.

Beurzen

Vroeger waren er ruilbeurzen waar verzamelaars onderling kaarten uitwisselden. Omdat dit vaak weinig opleverde, ontstonden verzamelbeurzen waar handelaren grote aantallen aanboden. Voordelen zijn de ruime keuze, de mogelijkheid om de staat direct te beoordelen en om te onderhandelen. Goede handelaren sorteren hun aanbod op thema of plaats en bieden uitsluitend authentieke kaarten aan.

Enkele organisatoren van Nederlandse beurzen zijn de Nederlandse Vereniging van Prentbriefkaartenverzamelaars, Filanumis en Megacarta.

Veilinghuizen

Online veilingen zijn populair, maar hebben als nadeel dat het materiaal niet fysiek te bekijken is. Veilinghuizen bieden die mogelijkheid wel tijdens bezichtigingsdagen. Zij verzorgen taxaties, catalogi, promotie en de veiling zelf. Voor kopers komen daar vaak kosten bovenop, soms tot wel 30% van het winnende bod.

Een bekend voorbeeld is Heritage Auctions Europe in IJsselstein, dat twee keer per jaar een veiling voor postzegels en ansichtkaarten organiseert.

Netwerken

Netwerken met andere verzamelaars kan helpen om zeldzame kaarten te vinden tegen redelijke prijzen. Ook wordt kennis uitgewisseld en ontstaan nieuwe contacten. Verzamelaars met een topografische focus doen er goed aan hun interesse lokaal kenbaar te maken. Bij opruimingen of erfenissen duiken vaak oude kaarten op, die soms bij het oud papier verdwijnen omdat de waarde niet herkend wordt.

Toekomst: van fysieke kaart naar digitale beleving

Het verzamelen van oude ansichtkaarten is allang niet meer iets voor “saaie oude mannen”. Door de grote variatie aan onderwerpen – van topografie tot fantasie en van auto’s tot treinen – spreekt de hobby ook nu nog een breed publiek aan. Toch is het de vraag of dit over tien of vijftien jaar nog zo zal zijn.

Belang van nieuwe generaties

De toekomst hangt af van nieuwe verzamelaars. De huidige generatie is opgegroeid met post en fysieke kaarten. Jongeren zijn gewend aan digitale communicatie en ervaren de charme van een kaart misschien minder vanzelfsprekend.

Technologische innovaties

Nieuwe technieken kunnen de ansichtkaart een tweede leven geven.

  • Virtual Reality creëert virtuele omgevingen met oude beelden.
  • Augmented Reality voegt historische informatie of afbeeldingen toe aan de echte wereld.
  • Kunstmatige intelligentie maakt digitalisering, restauratie en analyse mogelijk. Ook creatieve toepassingen zoals animaties, virtuele rondleidingen en educatieve apps behoren tot de mogelijkheden.

Voorwaarden en overwegingen

  • Authenticiteit: gebruikers moeten weten of een beeld bewerkt is.
  • Auteursrechten: altijd controleren of kaarten rechtenvrij zijn.
  • Toegankelijkheid: samenwerking met erfgoedinstellingen helpt om materiaal te bewaren en breder beschikbaar te maken.

Kernboodschap

De ansichtkaart blijft waardevol. Als tastbaar erfgoed én als bron voor digitale toepassingen. Traditie en innovatie kunnen samen zorgen dat dit medium niet verdwijnt, maar juist een nieuw publiek bereikt.


Deze tekst is mede tot stand gekomen met ondersteuning van AI.